Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Feszített tempóban épülnek az autópályák

Létrehozva: 2005. július 13.
Módosítás: 2005. július 14.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

PiktogramKapcsolódó anyagok

?

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

Az idén 95, jövőre pedig 266 kilométernyi új autópályát és autóutat adnak át a forgalomnak. Az M1-es után másodikként az M5-ös is összeköti a fővárossal az országhatárt, de sztrádán lesz elérhető Debrecen, Nyíregyháza és Dunaújváros is. Pénteken átadják az M7-es egy újabb szakaszát.
Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Jelenleg Magyarország minden ezer négyzetkilométerére valamivel több mint hat kilométernyi autópálya jut, ezzel az európai átlag egyharmadát érjük el. Ugyanez a mutató Belgiumban 53,5, Hollandiában 62 kilométer, de - a területnagyság tekintetében hazánkkal megegyező - Portugália esetében alig 2,8 kilométer. Ha a folyamatban lévő beruházások időben befejeződnek, 2006-ban megközelítjük az átlagos európai hálózatsűrűség felét.
Feltételekkel meglévő főutak is lehetnek gyorsforgalmiak
A mintegy harmincezer kilométeres hazai közúthálózatból 687 kilométer a gyorsforgalmi utak hossza. Ebből 575 kilométer autópálya, 74 kilométer autóút és 38 kilométer úgynevezett "gyorsforgalmi útként üzemelő főút". Utóbbival jelenleg három helyen találkozhatunk (a részletes lebontást táblázatunkban találja meg), közös jellemzőjük, hogy teljesítik azokat a műszaki feltételeket, melyek szükségesek az autóúttá minősítéshez. Például csak gépjárművek haladhatnak rajtuk, vasútvonal szintben nem keresztezheti, a fel- és lehajtás pedig csak forgalmi csomópontokban lehetséges.
Gyorsforgalmi utak Magyarországon

(forrás: A magyar autópályák története II. 1994-2004)
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályának tájékoztatása szerint tizenhat szakaszon, összesen 361 kilométeren folynak építkezések, a munkálatok a tervezett ütemben haladnak.
Július 15-től használható az M7-es új szakasza
Pénteken adják át a forgalomnak az M7-es Balatonszárszó és Ordacsehi közötti, mintegy húsz kilométeres szakaszát. A 65 milliárd forintos összköltségű beruházás érdekessége, hogy három völgyhíd is átível a somogyi dombvidéken, melyek közül a leghosszabb 266 méter. A Balaton déli partján élők közlekedési gondjait számottevően csökkentő sztrádaszakaszon egy pihenőhely, tizenkét felüljáró és húsz aluljáró készült.
Novemberben további tizenkét kilométerrel bővül a jelenleg az M5-öst az M1-essel összekötő M0-ás autóút . A fővárosi körgyűrű úgynevezett keleti szektora az M5-ös és a 4-es főút között teremt kapcsolatot. Ezzel egyidőben megépül a 4-es Vecsést és Üllőt elkerülő, kétszer kétsávos szakasza. A két beruházás összesen 46 milliárd forintba kerül.
Felgyorsították az M5-ös építését
Decemberre ígérik az M5-ös Kiskunfélegyháza és Szeged közötti, 49 kilométeres szakaszának felavatását, melynek készültségi foka jelenleg kilencvenszázalékos. Az országhatárig hiányzó tizenöt kilométer kivitelezése még a két évvel ezelőtti tervekben is csak az "előkészítés alatt" kategóriában szerepelt, azonban idén márciusban aláírták a meghosszabbítás felgyorsításáról szóló szerződést. Ennek köszönhetően - ha az időjárás is engedi - 2006 áprilisáig a sztráda eléri a röszkei határátkelőt.
Jövőre Nyíregyháza és Debrecen is csatlakozik a hálózathoz
A tervek szerint jövő tavasszal további négy "szalagátvágásra" kerül sor. Elkészül az M3-as Nyíregyházát (24 km), valamint az M35-ös Debrecent elkerülő szakasza (13 km), az M6-os Dunaújvárosig (70 km), valamint az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr között (26 km).
Az év végéig megépül a Görbeházát Nyíregyházával (39 km), illetve Debrecennel (35 km) összekötő sztráda, az M7-esen pedig két újabb szakaszt adnak át Zamárdi és Balatonszárszó (14 km), valamint Nagykanizsa és Becsehely (17 km) között.
Ugrás vissza Ugrás vissza...