Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Emelkedő díjak, új kárelemek jöhetnek a gépjármű-biztosításba

Létrehozva: 2003. július 16.
Módosítás: 2004. október 8.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

A csatlakozás után várhatóan a gépjárművek kötelező biztosításának díjai fokozatosan beérik az uniós átlagot, amely eléri az évi 300-400 eurót. Várhatóan bővülni fog a díjkategóriákba sorolás szempontjainak köre és újfajta, elsősorban személyi kártípusokra is fizethetnek majd a biztosítok.

Már ma is előfordul, hogy ugyanolyan típusú gépkocsi kötelező biztosítására az egyik tulajdonos a négyszeresét fizeti, mint más életkorú, másik településen élő társa. A díjkülönbségek az EU-csatlakozást követően még nagyobbak lesznek.

Az EU-csatlakozással várhatóan felgyorsul az az életformaváltás, amelynek jelei már ma is láthatók. A nyugat-magyarországi településekről egyre többen járnak át Ausztriába és Németországba dolgozni - elsősorban személygépkocsival -, és láthatóan kialakul egy mobilabb, nyitottabb életforma.

Sokkal több időt töltenek az autóutakon és - a statisztikák szerint - több balesetet is okoznak - állítják a szakemberek. E jelenség az oka annak, hogy a Dunántúl egyes nagyobb településein élők kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díja a fővárosban élőkéhez hasonló szintű.

Újabb szempontokkal bővülhet a besorolás

Az életmódváltással várhatóan bővül majd azoknak a szempontoknak a köre is, amelyek alapján az egyes gépjárműveket - és tulajdonosaikat - díjkategóriákba sorolják. Jelenleg - a károkozást büntető, a kármentes vezetést jutalmazó bónus-malus besoroláson túl - öt-hat szempontot vesznek figyelembe a biztosítók a tarifarendszerek kialakításánál: ezek a gépkocsi típusán, a motortérfogatán, a tulajdonos életkorán, lakóhelyén, illetve az okozott károk gyakoriságán alapulnak. A szakemberek szerint újabb szempontokkal is bővülhet a besorolások köre.

Fokozatosan emelkednek a díjak

Az Európai Unióban általános, évi 300-400 eurós és a nálunk jelenleg mindössze átlagosan 30 ezer forintos éves kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díj közötti, három-négyszeres különbség kiegyenlítődése semmiképpen sem fog varázsütésre megtörténni, sokkal valószínűbb, hogy a kiegyenlítődés több év alatt valósul majd meg.

Az EU-s kötelező biztosítási díjak döntően két ok miatt magasabbak a magyarországiaknál. Az egyik, a magasabb autójavítási költség, aminek oka alapvetően a magyarországinál magasabb munkadíj.

A másik, a drágább egészségügyi ellátás és a kieső - átlagosan magasabb - jövedelem. Az egészségügyi ellátás költségei nagyságrendekkel magasabbak Európában, mint azt itthoniak. Előbb-utóbb azonban a magyar ellátás árszínvonala is eléri az uniós átlagot. Másfelől a nyolcvanas években csatlakozott Spanyolország és Portugália példája azt mutatja, hogy ott a lakosság átlagjövedelme néhány év alatt 30-40 százalékos növekedést ért el a csatlakozást követően, így a személyi sérüléses balesetek esetében a biztosító által fizetendő táppénz-kiegészítés, illetve járadékszolgáltatás is a mainál lényegesen nagyobb lesz.

A sportkocsis fiatalok fizetnek legtöbbet

Általánosságban elmondható, hogy a biztosítók statisztikáik alapján ma a fővárosi-nagyvárosi, fiatal, 23 év alatti, erős motorú, sportos gépkocsival rendelkezők gépjármű-tulajdonosok számára szabják a legmagasabb díjat, míg a vidéki, 35 év feletti, középkategóriás, esetleg második családi autóként használt tulajdonosoknak a legkevesebbet.

A jelenlegi szempontrendszer Európa egységesülésével bővülhet. Az a biztosító tehet szert bizonyos piaci előnyökre, amelyik leghamarabb felismeri azokat az új díjképzési szempontokat, amelyek alapján az egyik-másik ügyfélszegmens az átlagnál kevesebb kárt okoz, és így díjcsökkentéssel "jutalmazható".

Ugrás vissza Ugrás vissza...