Portál Navigáció


Portál al-navigáció


Tisztelt Felhasználó!

Értesítjük, hogy a NAV 2020. október 23-án 6 órától 2020. október 26-án 6 óráig adatbázis karbantartást végez. A karbantartás ideje alatt szünetel a NAV szakrendszereivel történő kommunikáció, ami miatt a Rendelkezési Nyilvántartásban a cégek azonosítása, a Rendelkezési Nyilvántartás attribútum szolgáltatása, valamint az online Cégkapu regisztráció szolgáltatások nem lesznek elérhetők.

Kérjük a fentiek figyelembevételét! Szíves megértését köszönjük.

NISZ Zrt.

MORZSÁK

TARTALOM:Az EKB aggályait fejezte ki, a kormány folytatja az egyeztetést

Cikk:

Az Európai Központi Bank véleménye szerint a jegybanktörvény tervezett módosítása nem oszlatja el az intézmény függetlenségével kapcsolatos valamennyi aggályt. Nem értenek egyet - egyebek mellett - a harmadik alelnök kinevezésének, és a monetáris tanács bővítésének lehetőségével. Az NGM tovább folytatja az egyeztetést a jogszabály finomításáról.

Az EKB jogi szakvéleményében üdvözölte, hogy a magyar hatóságok figyelembe vették korábbi észrevételeit "a monetáris tanács tagjainak felmentési okai tekintetében". Fenntartja viszont azt az álláspontját, hogy az MNB-törvény hatályos rendelkezései elégtelenek a központi bank függetlenségének helyreállításához. Kiemelten problematikus, hogy a monetáris tanács tagjainak száma változtatható és egy harmadik alelnök is kinevezhető, valamint hogy "e lépések az MNB-vel való konzultáció és (...) az MNB véleménye ellenére (...) megtehetőek". Az EKB szerint e rendelkezések alkalmazása károsan befolyásolhatja független banki döntéshozatalt.

Az EKB korábban kifogásolta az MNB-törvény módosítási gyakoriságát is, ami "hozzájárul az MNB működési alapjainak bizonytalanságához". Mostani véleményében kifejtette, hogy azt tartaná megfelelőnek, ha a fennmaradó problémákat nem újabb és újabb módosítások során rendeznék, hanem a jelenlegi parlamenti eljárás részeként. Aggályosnak tartják, hogy a módosított összetételű monetáris tanács megbízatása nem csupán a monetáris politika meghatározására vonatkozik, hanem kiterjed a monetáris politika végrehajtására és a testület saját tevékenységének ellenőrzésére is. Változatlanul kifogásolják a döntéshozó testületek tagjainak javadalmazására vonatkozó szabályozás gyakori változását.

Üdvözölték az MNB-elnök felmentésére vonatkozó szabályozás módosításait, és javasolták, hogy rögzítsék a törvényben a miniszterelnök egyezetési kötelezettségét az MNB igazgatóságával az elnök felmentése előtt. Megismételték az MNB elnökének helyettesítésével kapcsolatban tett korábbi észrevételüket, amely szerint "az MNB-törvénynek (...) egyértelműen rendelkeznie kell az MNB elnöke megbízatásának (..) megszűnése esetére az új elnök kinevezésének eljárásáról", és emlékeztetettek, hogy a szerdán kiadott Konvergencia-jelentésben egy sor egyéb problémát is felvetettek, köztük az MNB elnöke és alelnökei által teendő eskü ügyét is.

A Nemzetgazdasági Minisztérium reagálása szerint a cél az, hogy a jegybanktörvény hosszú távra megalapozza egy széles hatáskörrel rendelkező, független jegybank működését. A minisztérium álláspontja az, hogy a kötelezettségszegési eljárásban az Európai Bizottság által felvetett kérdéseket a benyújtott módosító javaslatok a Bizottság által elfogadott módon rendezik.

Ugrás vissza Ugrás vissza...