MORZSÁK
TARTALOM:Az EKB aggályait fejezte ki, a kormány folytatja az egyeztetést
Létrehozva: 2012. június 1.
Módosítás: 2012. június 1.
Forrás: MTI
Kapcsolódó anyagok
-
Cikk:
- Június 4-én fogadhatja el a parlament a jegybanktörvényt
- Indulhatnak az IMF-tárgyalások
- A kormány elkötelezett az Európai Bizottság által indított kötelezettségszegési eljárás lezárására
- Az Országgyűlés előtt a jegybanktörvény módosítása
- Jövő héten kezdődhet az egyeztetés a jegybanktörvényről
- A jegybanktörvényről is tárgyalt Fellegi az EKB elnökével
- Ötoldalú szakértői egyeztetés lesz a jegybanki szabályozásról
-
Intézmény:
Címkék
Cikk:
Az Európai Központi Bank véleménye szerint a jegybanktörvény tervezett módosítása nem oszlatja el az intézmény függetlenségével kapcsolatos valamennyi aggályt. Nem értenek egyet - egyebek mellett - a harmadik alelnök kinevezésének, és a monetáris tanács bővítésének lehetőségével. Az NGM tovább folytatja az egyeztetést a jogszabály finomításáról.
Az EKB jogi szakvéleményében üdvözölte, hogy a magyar hatóságok figyelembe vették korábbi észrevételeit "a monetáris tanács tagjainak felmentési okai tekintetében". Fenntartja viszont azt az álláspontját, hogy az MNB-törvény hatályos rendelkezései elégtelenek a központi bank függetlenségének helyreállításához. Kiemelten problematikus, hogy a monetáris tanács tagjainak száma változtatható és egy harmadik alelnök is kinevezhető, valamint hogy "e lépések az MNB-vel való konzultáció és (...) az MNB véleménye ellenére (...) megtehetőek". Az EKB szerint e rendelkezések alkalmazása károsan befolyásolhatja független banki döntéshozatalt.
Az EKB korábban kifogásolta az MNB-törvény módosítási gyakoriságát is, ami "hozzájárul az MNB működési alapjainak bizonytalanságához". Mostani véleményében kifejtette, hogy azt tartaná megfelelőnek, ha a fennmaradó problémákat nem újabb és újabb módosítások során rendeznék, hanem a jelenlegi parlamenti eljárás részeként. Aggályosnak tartják, hogy a módosított összetételű monetáris tanács megbízatása nem csupán a monetáris politika meghatározására vonatkozik, hanem kiterjed a monetáris politika végrehajtására és a testület saját tevékenységének ellenőrzésére is. Változatlanul kifogásolják a döntéshozó testületek tagjainak javadalmazására vonatkozó szabályozás gyakori változását.
Üdvözölték az MNB-elnök felmentésére vonatkozó szabályozás módosításait, és javasolták, hogy rögzítsék a törvényben a miniszterelnök egyezetési kötelezettségét az MNB igazgatóságával az elnök felmentése előtt. Megismételték az MNB elnökének helyettesítésével kapcsolatban tett korábbi észrevételüket, amely szerint "az MNB-törvénynek (...) egyértelműen rendelkeznie kell az MNB elnöke megbízatásának (..) megszűnése esetére az új elnök kinevezésének eljárásáról", és emlékeztetettek, hogy a szerdán kiadott Konvergencia-jelentésben egy sor egyéb problémát is felvetettek, köztük az MNB elnöke és alelnökei által teendő eskü ügyét is.
A Nemzetgazdasági Minisztérium reagálása szerint a cél az, hogy a jegybanktörvény hosszú távra megalapozza egy széles hatáskörrel rendelkező, független jegybank működését. A minisztérium álláspontja az, hogy a kötelezettségszegési eljárásban az Európai Bizottság által felvetett kérdéseket a benyújtott módosító javaslatok a Bizottság által elfogadott módon rendezik.