Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Március közepére új közlekedéspolitikai koncepció készül

Létrehozva: 2004. március 3.
Módosítás: 2004. március 11.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

A parlamentben a héten kezdődött a 2015-ig szóló magyar közlekedéspolitikáról tervezett országgyűlési határozat részletes vitája. A prioritások között a közlekedésbiztonság javítását és a közlekedési tarifák EU-konform rendszerének bevezetését kimondó határozat zárószavazása várhatóan március 17-én lesz.

Az Országgyűlés a rendszerváltás után eddig egyetlen alkalommal, 1996-ban, az EU-csatlakozási tárgyalások megkezdése előtt vitatta meg és hagyta jóvá a magyar közlekedéspolitikát. Az időközben lezajlott társadalmi és gazdasági változások, valamint hazánk idei uniós csatlakozása szükségessé teszik az akkor elfogadott közlekedéspolitika megújítását - olvasható az országgyűlési határozattervezet indoklásában, melynek módosító javaslatairól szerdán tárgyalt a gazdasági bizottság.
A koncepciónak öt főiránya van
A gazdasági minisztérium által már tavaly októberben elkészített, de az Országgyűlés elé csak most került határozatjavaslat szerint a magyar közlekedéspolitikának öt stratégiai főiránya van. A tervezet szerint ilyen főirány az Európai Unióba való integrálódásunk elősegítése, a környező országokkal való kapcsolatok feltételeinek javítása, a területfejlesztési célok megvalósításának előmozdítása, továbbá az életminőség javítása, az épített és természeti környezet védelme, végül pedig a hatékony üzemeltetés feltételeinek megteremtése a szabályozott verseny segítségével.
A közlekedéspolitikában meghatározott fő célok elérése érdekében a határozattervezet szerint törekedni kell a közlekedési tarifák, díjak és kedvezmények egységes alapokra helyezett, EU-konform rendszerének bevezetésére. A javasolt prioritások között szerepel az integrált menetjegyrendszer korszerű telematikai megoldásainak bevezetése, a közlekedésben foglalkoztatottak jövedelmének növelése, valamint a közlekedési infrastruktúra fejlesztése és fenntartása során a természeti és táji értékek megkülönböztetett védelme.
Két Duna-híd épül 2006-ig
A rövid távú, 2006-ig tervezett fejlesztések között szerepelteti a határozattervezet a főváros-központúságot oldó gyorsforgalmi úthálózat időarányos fejlesztését és a Budapestet elkerülő gyorsforgalmi körgyűrű továbbépítését. A határozat a következő három évre két Duna-híd megépítését javasolja. Az M0-áshoz kapcsolódó északi híd mellett egy Budapesttől délre fekvő híd megépítése is szerepel a tervezetben. A korszerű és jó minőségű helyi és helyközi közforgalmú személyközlekedés megteremtését szintén a rövid távú feladatok közé sorolja a tervezet.
A 2015-ig prioritást élvező további fejlesztések között szerepel egyebek mellett az olyan korszerű, kombinált fuvarozási terminálok fejlesztése, amelyek lehetővé teszik a környezetkímélő áruszállítások részarányának növelését, továbbá - részben ehhez kapcsolódva - az intelligens közlekedési rendszerek alkalmazása. A tervezett közlekedéspolitikában hangsúlyos elemként jelenik meg a légi közlekedés fejlesztése. Erre vonatkoznak egyrészt a Ferihegyi repülőtér kapacitásának és szolgáltatásainak bővítését, a főváros gyorsvasúti kapcsolatának megteremtését, másrészt a regionális jelentőségű nemzetközi repülőterek fejlesztését előíró javaslatok.
A készülő közlekedéspolitika módosító javaslatait ezen a héten tárgyalják az országgyűlési bizottságok. A képviselők a jövő heti plenáris ülésen tárgyalnak ezekről a módosító javaslatokról. A határozat végszavazása a március 16-17-i ülésnapok egyikén várható.
A számvevőszéki vizsgálat miatt nem csúszhat az M5-ös szerződés
A bizottság tárgysorozatba vette Lengyel Zoltán és Szijjártó Péter fideszes képviselők önálló indítványát az M5-ös autópályára vonatkozó szerződéstervezet állami számvevőszéki (ÁSZ) vizsgálatáról. A grémium ugyanakkor nem találta általános vitára alkalmasnak a javaslatot. Az ugyanis úgy fogalmaz, hogy az ÁSZ vizsgálatának végéig ne kössék meg az autópálya kivásárlására vonatkozó szerződéseket.
A kormánypárti képviselők egyetértettek az ÁSZ-vizsgálattal, de nem tartották elfogadhatónak, hogy emiatt változzon a szerződéskötés időpontja. Markotay Sándor , a gazdasági tárca közúti főosztályának vezetője arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a javaslatot ebben a formájában fogadják el, akkor csúszhat az M5-ös matricás rendszerbe történő bevonása, amelyet március 12-re ígért a kormány. A bizottság alelnöke, Podolák György (MSZP) ugyanakkor hangsúlyozta: a nagyobbik kormánypárti frakció meg fogja szavazni az M5-ös autópálya ügyét vizsgáló bizottság létrejöttét.
Ugrás vissza Ugrás vissza...