Portál Navigáció


Portál al-navigáció


Tisztelt Felhasználó!
 
A Földhivatal Online rendszerben 2020. november 13-án pénteken 17:00 és 23:00 között karbantartást végzünk. Ezen időszak alatt a Földhivatal Online szolgáltatást a még nem regisztrált felhasználók nem vehetik igénybe. A karbantartás ideje alatt az új felhasználók regisztrációja, valamint a személyes adatok megadása, módosítása szünetel.
 
Kérjük a fentiek figyelembevételét! Szíves megértését köszönjük.

MORZSÁK

TARTALOM:Kormánytámogatás a 4-es metróra

Létrehozva: 2003. május 14.
Módosítás: 2006. május 10.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

A 4-es metró első szakasza az Etele tér és a Keleti pályaudvar között 10 állomással épül meg. A kormány és a főváros közötti költségmegosztás az első szakaszra vonatkozóan 70-30 százalékos lesz. A beruházás áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül.
Kiemelten üdvözlöm azokat, akik metróval jöttek - köszöntötte Gál J. Zoltán a szerdai kormányülést követő sajtótájékoztatón László Csaba pénzügyminisztert, Csillag István közlekedési minisztert és Demszky Gábor főpolgármestert.
A kormányszóvivő bejelentette, a kabinet és a főváros között megszületett a megállapodás a 4-es metró ügyében, a munkálatokat még idén elindítják. Egyúttal megkezdik a Bosnyák térig tartó második szakasz 4 állomása megépítésének előkészítését is.
- Régi álom válik valóra, és régi adósságát törleszti a kormányzat a főváros felé a metróépítéssel. Egyúttal megvalósul az Európa-terv egy igen fontos eleme is - mondta a pénzügyminiszter.
Közölte, hogy hamarosan az Országgyűlés elé kerül a 4-es metróról szóló törvénytervezet, amelyet a parlament még a nyári ülésszak vége előtt meg is szavazhat.
László Csaba elmondta, az építkezés első fázisában, 2007-2008-ig az Etele tér - Keleti Pályaudvar közötti szakasz épül meg. A 7,3 kilométer hosszú útvonalon tíz állomást alakítanak ki. A beruházás áfa nélkül 195 milliárd forintba kerül, a kormány és a főváros közötti költségmegosztás az első szakaszra vonatkozóan 70-30 százalékos lesz. Az EIB 875 millió euró hitelt biztosít. A kölcsön futamideje 25 év, hétéves türelmi idővel. A beruházáshoz várhatóan igénybe veszik a Strukturális Alap forrásait is.
Még ebben a ciklusban döntés a folytatásról
Első budapestiként had köszöntsem én a kormánydöntést, amely a józan ész, a jószándék és az európai városépítés eredménye - e szavakkal mondott köszönetet Demszky Gábor a kormánynak. A főpolgármester említést tett arról is, hogy a metrótörvény keretében olyan jogszabály-módosításokra is sor kerül, amelyek megteremtik a biztonságát a magyar állammal vagy önkormányzattal kötött szerződéseknek.
- A főváros a Bosnyák térig tartó metróvonal költségeinek 18 százalékával, azaz 47,6 milliárd forinttal rendelkezik a metró építéséhez - mondta Demszky Gábor, hozzátéve, hogy a Baross térig ez az összeg a terhek 24 százalékára elegendő. A további hat százalékot az teszi ki, hogy a kormány a metróberuházás részeként ismeri el a metróhoz kapcsolódó felszíni rendezés ötven százalékát. Ez azt is jelenti, hogy a fővárosnak felül kell vizsgálnia hétéves fejlesztési tervét, és fedezetet kell teremtenie a kapcsolódó, 17,5 milliárd forintot kitevő beruházásokra.
A főpolgármester reményét fejezte ki, hogy a következő néhány évben kedvezően alakulnak Budapest finanszírozási keretfeltételei, elsősorban az illetékszabályozástól és az adóváltozásoktól vár a jelenleginél kedvezőbb lehetőségeket.
Demszky Gábor főpolgármester méltatta, hogy az EIB a korábbinál kedvezőbb feltételekkel biztosítja a hitelt a teljes beruházás 75 százalékáig.
Kitért arra, hogy az új metrót várhatóan naponta 410 ezer utas veszi majd igénybe, és félmillió budapesti közlekedik rajta a jövőben.
A kormányülésen részt vett Demszky Gábor főpolgármester elmondta, az első szakasz munkálatai várhatóan 2007-2008-ra fejeződnek be; reményei szerint a Keleti pályaudvar és a Bosnyák tér közötti szakasz finanszírozásáról még a jövő év végén, legkésőbb 2005 elején megszületik a döntés.
A metróépítés kivitelezője egy államilag ellenőrizhető önálló szervezet lesz azért, hogy visszaigényelhessék a beruházás áfáját.
31 tender a metró kapcsán
Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a beruházás közvetlen és közvetett hatásairól szólt. Kijelentette, prioritást élvez minden infrastrukturális beruházás, hiszen ezekkel érhető el, hogy több befektető, több vállalkozás jöjjön a térségbe.
A metróval az emberek időt nyernek, és a kéregvasút összeköti az agglomerációt Budapesttel, a felhasználók mintegy 42 százaléka várhatóan nem fővárosi lesz. A metró környezetkímélő, nem rontja a városképet, és a leggyorsabb városi közlekedési eszköz. A metró vonala mentén új befektetők települnek, nő az ingatlanok értéke.
A miniszter elmondta, 24 plusz öt tendert írnak ki a metróépítés kapcsán, amelyeken főleg magyar vállalatok részvételére számítanak.
A kerületek fenntartásokkal üdvözlik a döntést
A 4-es metró építésével kapcsolatos kormánydöntésnek Józsefváros vezetője örül, míg a XIV. és a XV. kerületi polgármesterek fenntartásokat is megfogalmaztak. A kormány szerdai döntése után Csécsei Béla , a VIII. kerület szabad demokrata polgármestere jelezte, hogy a metró forgalomvonzó hatása miatt szükségesnek tartja az állomások környékén parkolók, mélygarázsok mielőbbi megépítését. Közlése szerint most, hogy elérhető közelségbe került a metró, a kerület gőzerővel fog dolgozni a parkolók kialakításának megtervezésén. Bízik abban, hogy a metróberuházáshoz kapcsolódó terveikhez a fővárostól forrásokra is számíthatnak.
Rátonyi Gábor , a XIV. kerület fideszes polgármestere úgy látja: a közlekedési helyzet a zuglóiak számára nem javul majd azzal, hogy a metrót az első szakaszban csak a Keleti pályaudvarig építik meg. A kerületi vezető úgy látja: a Keleti pályaudvartól a Bosnyák térig tartó szakasz legkorábban a 2010-es években készülhet el, ez pedig az egyébként is zsúfolt Thököly úton közlekedési káoszhoz vezethet.
Hajdu László , a XV. kerület szocialista polgármestere szerint a 4-es metró kormány által tervezett vonala az északkeleti, közlekedési csőddel küszködő városrész számára nem hoz pozitív változást. Álláspontja szerint a 3-as metró újpesti végállomásának 3-4 megállóval, Káposztásmegyeren keresztül Rákospalotáig történő meghosszabbításával 300 ezer, a térségben élő fővárosi és Pest megyei ember közlekedési helyzetét lehetne javítani.
Ugrás vissza Ugrás vissza...