Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:2005-től garantált állami forintok a városi tömegközlekedésre és az utakra

Létrehozva: 2004. május 25.
Módosítás: 2010. március 16.
Forrás: Magyarország.hu

Ugrás a cikkre...

PiktogramKapcsolódó anyagok

?

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

A jövő évtől normatív módon támogatja az állam a városi tömegközlekedést és az utak helyreállítását - erről kedden állapodott meg a miniszterelnök és a főpolgármester. Döntöttek arról is, hogy a 4-es metró az eredeti tervekhez képest hosszabb útvonalon, a Bosnyák térig jár majd.
A városi tömegközlekedés és az úthálózat fejlesztésének normatív támogatásáról, valamint a négyes metró hosszabb vonalának építéséről állapodott meg kedden a kormány és a főváros. Medgyessy Péter miniszterelnök a megbeszélés utáni tájékoztatón hangsúlyozta: nem csak Budapestről van szó, "ezek a megoldások legalább 63 várost érintenek, és körülbelül hatmillió ember sorsát befolyásolják".
 
Arányosan elosztott költségek
 
A kormányfő elmondta: az állam a jövő évtől normatív módon vállal részt a tömegközlekedés finanszírozásából. A modell lényege, hogy a társaságok minden egyes, díjbevételből származó forintjához egyet ad az önkormányzat és egyet a költségvetés. Hasonló elv érvényesül az útfelújításoknál is, ahol a kormány és a fenntartó fele-fele arányban állja a költségeket.
 
A 4-es metró hosszabb változata épülhet meg
Döntés született arról is, hogy a 4-es metró a Kelenföldi pályaudvart és - a Keleti pályaudvaron túlhaladva - a Bosnyák teret köti majd össze. Ez azt jelenti, hogy az eredeti tervekhez képest négy új állomás és mintegy 2,5 kilométerrel hosszabb vonal készül el. A korábbi megállapodásnak megfelelően a kormány a beruházás 70 százalékát, míg Budapest a 30 százalékát fizeti.
 
Kérdésre válaszolva Medgyessy Péter elmondta, hogy a forrásokat a jövő évi költségvetésben rögzítik, de hangsúlyozta, hogy a pénzügyi háttér megteremtéséhez a fővárosnak is át kell tekintenie intézményrendszerét.
 
Új szerelvények szállítják az utasokat a 2-es vonalon
 
Demszky Gábor főpolgármester áttörésnek nevezte a megállapodást, amit elmondása szerint egyéves tárgyalássorozat előzött meg. Kiemelte, hogy az Európai Beruházási Bank (EIB) alelnöke hétfői budapesti megbeszélésén 25 százalékos vissza nem térítendő támogatást ígért a 4-es metró építéséhez. Demszky Gábor bejelentette, hogy a 2-es metró vonalán ugyanolyan szerelvények szállítják majd az utasokat, mint a 4-esen, így a fővárosnak gyakorlatilag két új metróvonala lesz. Az új kocsik beszerzésére közös tendert írnak ki, ezzel a főpolgármester szerint az olcsóbb megoldást választják.
 
Demszky Gábor elmondta, akkor tudják elkezdeni a munkálatokat, ha megszerzik a vasúthatósági engedélyt, és sikerül megállapodni a folyamatot akadályozó környezetvédelmi csoporttal. Hozzátette, a hosszabb metrónak az építési ideje is hosszabb, a pontos ütemezésről pedig még az idén több alkalommal beszámolnak.
Ugrás vissza Ugrás vissza...