MORZSÁK
TARTALOM:Megkezdődött a 4-es metró alagútjának fúrása
Létrehozva: 2007. április 3.
Módosítás: 2007. április 3.
Forrás: MTI
Kapcsolódó anyagok
Cikk:
A kelenföldi indítóaknában kedden délelőtt megkezdődött a 4-es metró Keleti pályaudvarig tartó első, 7,2 kilométeres szakaszának előreláthatóan csaknem három évig tartó fúrása; a munkálatok az eredeti határidőhöz képest több mint féléves késéssel indultak el.
Demszky Gábor főpolgármester közölte: 2010-ig nem ígérhet mást, mint közlekedési dugókat, port, zajt, problémákat, ezek a jelenségek ugyanis elkerülhetetlen velejárói egy metróépítésnek. A metró elkészültével viszont évi 10 millió munkaórát takaríthatnak meg az utasok - tette hozzá.
Demszky Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy a 10 metróállomás építése megújítja a várost, az érintett városrészeket ugyanis korszerűsíteni fogják. A 4-es metrót a megújuló Budapest szimbólumának nevezve úgy vélte, hogy az első hetekben még lehetnek "beállítási gondok" a fúrópajzzsal.
„Vegyék komolyan a határidőket"
A főpolgármester arra kérte a kivitelezőket, hogy "vegyék halálosan komolyan a határidőket". A fúrópajzsnak ugyanis időben kell megérkeznie a szerkezetkész állomásokhoz - jegyezte meg. Közölte azt is, hogy a legkomolyabban fellépnek azokkal a kivitelezőkkel szemben, akik nem tartják be a határidőket.
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes elmondta, hogy folyamatosan, negyedévente tájékoztatást adnak majd a metróépítés helyzetéről. Egyúttal arra kérte a budapestieket, hogy adjanak nevet a két fúrópajzsnak; ez ugyanis hagyomány az ilyen nagyberuházásoknál.
Antal Attila, a BKV vezérigazgatója egyebek közt arra hívta fel a figyelmet, hogy minden eddig felmerült gond ellenére a három korábbi földalatti építésével összehasonlítva a 4-es metró várhatóan a második legrövidebb idő alatt épül majd meg.
Napi 15-20 méter alagút
A két, több mint 100 méter hosszú alagútépítő géplánc egyike indult 106 hetes útjára a bal oldali alagútban. A másik alagút fúrása várhatóan három hét múlva kezdődik el. A tervek szerint napi 15-20 méter alagút épül majd a világ legmodernebb technológiájának számító pajzsos alagútépítéssel.
A 4-es metró építése a Fővárosi Közgyűlés által múlt héten aktualizált adatok szerint 485 milliárd forintba kerül majd a korábbi mintegy 300 milliárd helyett. A költségekre jelenleg 320 milliárd forintig van fedezet. A múlt héten jóváhagyottak szerint az eredetinél egy évvel később, 2010 végén készül el a metró első, a Keleti pályaudvar és a Kelenföldi pályaudvar közötti szakasza. A második, a Baross tér és a Bosnyák tér közötti szakaszon pedig az eredetinél két évvel később, 2012-ben utazhatnak az emberek.
Két évig nem lehet autózni a Kálvin téren
Az első szakasz tíz állomása közül többnek még nincs jogerős szakhatósági építési engedélye. A Kálvin téren hét hónapos késedelemmel, csütörtöktől megindulnak az állomásépítéssel összefüggő munkálatok, amelyek miatt két évig lezárják a teret a felszíni járműforgalom elől.
Az érvényben lévő szerződés alapján a költségek 79 százalékát finanszírozó magyar állam képviselői nem vettek részt az alagútfúrás megkezdésének ünnepségén.