Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Felavatták a dunaújvárosi Pentele hidat

Cikk:

Hétfő este megindult a forgalom a Pentele hídon, amely összeköti a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, illetve a 4-es és a 8-as út tervezett összekötésével lehetőséget teremt egy nyugati-keleti irányú, Ausztriát Erdéllyel összekötő korridor létrehozására. Az avatáson részt vett a miniszterelnök és a közlekedési miniszter is.


Megújítjuk Magyarországot utakban és hidakban, de megújítjuk szinte majd mindenben, ami az állam működését illeti - hangsúlyozta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök hétfőn, az 53,6 milliárd forintos költséggel felépült Pentele híd avató ünnepségén. A híd dunaújvárosi oldalán tartott ceremónián jelen voltak Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, Reményik Kálmán, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója, országgyűlési képviselők, továbbá a híd tervezésében, kivitelezésében részt vett cégek, valamint az átkelő által összekötött települések képviselői.

A résztvevőket az M8-as autópálya által érintett négy település képviseletében Kálmán András, Dunaújváros polgármestere köszöntötte. Gyurcsány Ferenc avató beszédében azt mondta: az elmúlt öt év a magyar út- és vasútépítés legszebb korainak egyikeként fog bevonulni a magyar történelembe. Emlékeztetett rá, hogy négy éve adták át a szekszárdi hidat, két hét múlva sor kerül a köröshegyi völgyhíd átadására, épül az északi M0-ás hídja, s pár hónap múlva megállapodás születik az M6-os út építésének folytatásáról. Épülni fog a 4-es, a 43-as, a 44-es út, és rövidesen átadják az M3-as újabb szakaszát.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter arról szólt, hogy fontos beruházások vannak még hátra: az M7-es, az M6-os folytatása, az M43-as autópálya építése. Folytatni kell ezt az ambiciózus kivitelezési programot - mondta a miniszter.

A dunaújvárosi Pentele-híd

Két és fél évig épült

A Pentele híd a Vegyépszer Zrt. és a Hídépítő Zrt. által létrehozott DunaÚj-Híd Konzorcium fővállalkozásában, mintegy két és fél év alatt készült. A tervezett M8-as autópálya középső, 5,2 kilométeres részeként megvalósult, összesen 1682,5 méter hosszú hídrendszer két ártéri híd és a Dunát 307,9 méter hosszan átívelő kosárfülű mederhíd együttese. Összekapcsolja a Dunántúlt a Duna-Tisza közével, és Dunavecsét a folyam két szemközti oldalán levő Kisapostaggal. Továbbá a 8-as és a 4-es utak tervezett összekötésével megteremti a lehetőségét egy Ausztriát Erdéllyel összekötő, nyugat-kelet irányú korridornak. Felépítésével nemcsak a dunai átkelés ideje rövidült le, hanem olyan új fejlesztési-beruházási övezet is létrejött, amely új befektetők letelepedését, munkahelyek teremtését eredményezheti a kedvezőtlen foglalkoztatási helyzetben levő alföldi régióban.

Az átkelő mintegy 41 méter széles, a kosárfülű híd ívének magassága mintegy 48 méter. A mederhíd a maga kategóriájában világcsúcs, medernyílása legnagyobb a világon. Szerkezetét egymás felé hajló ívek, az ívek síkjában a pályaszerkezettel egységet képező főtartók alkotják, azok között és az ív között a kapcsolatot függesztőkábelek biztosítják. A látványra is impozáns, fehérre festett, vörös kandelábersorokkal szegélyzett átkelő hídpályája 2-szer 3,75 méter széles forgalmi és 2-szer 3,5 méter leállósávot, 3,6 méter széles elválasztósávot, valamint járdát és kerékpárutat foglal magába.

Egy darabban úsztatták helyére a 8700 tonnás mederhidat

Építésénél több, eddig még sehol nem alkalmazott technológiát, műszaki megoldást alkalmaztak. A mérnöki munka egyik leglátványosabb eleme volt a parton összeszerelt 8700 tonnás mederhíd, amelyet egy darabban úsztattak be a helyére, a pillérek közé. A monumentális munka során az átkelő teljes szerkezetébe 24 ezer tonna acélt, a pillérekbe 60 ezer köbméter betont építettek be, a szerkezetekre 20 tonna festéket hordtak fel. A Földrajzi Helynév Bizottság javaslatára Pentele hídnak keresztelt Duna-hídon hétfőn 18 órakor indult meg a gépjárműforgalom.

Az M8-as autópálya 6-os számú főút és az 51-es számú főút közötti szakasza a 3,5 tonna össztömeg fölötti járművek részére, míg a 6-os főút és az M6-os autópálya közti szakasza valamennyi járműkategória számára díjköteles. Ezeken a szakaszokon matrica ellenőrzésre kell számítani.

 

Ugrás vissza Ugrás vissza...