Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:PSZÁF: jogsértések a kötelező felelősségbiztosításoknál

Cikk:

Rosszul kiszámolt és utólag jogszerűtlenül korrigált díjak, nyilvántartási hiányosságok - egyebek mellett ezeket állapították meg a PSZÁF ellenőrei a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokkal kapcsolatban.  
Az elmúlt két évben és idén folyamatosan vizsgálta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kínáló 12 biztosítót. Minden vizsgálat során talált a felügyelet jogsértést, így összesen 9,4 millió forint bírságot szabott ki.  
A PSZÁF kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási munkacsoportot szervezett, amelybe meghívta a biztosítók mellett az illetékes minisztériumok és érdekképviseletek képviselőit is. A kötelező felelősségbiztosításról szóló kormányrendelet módosítására tett munkacsoporti javaslat - amely egyebek mellett a kártörténeti igazolás feltételeit is szabályozza - jelenleg államigazgatási egyeztetésen van.  
Plusz tizenöt nap "türelmi idő"
A vizsgálatok számos hiányosságot állapítottak meg az alkuszokkal kapcsolatban. Ha a biztosított 30 napot késik a kötelező felelősségbiztosítási díj fizetésével, akkor - a rendelet szerint - megszűnik a szerződése. Ugyanakkor a biztosítók rendre olyan szerződéseket kötöttek az alkuszokkal, hogy azok 45 napos eltéréssel fizethetik be a beszedett díjakat. Így a biztosító nem tudja megállapítani az ügyfél 30 napos késedelmét, és törölni sem tudja a szerződést.  
Szintén gyakori jogsértés volt, hogy a közvetítő rosszul számolta ki az ügyfél díját. A biztosító - észlelve ezt - korrigálta a tévedést, és a kötvényt már az új összeggel küldte ki, de az eltérésről nem értesítette a szerződőt. Jogszerűen a biztosítónak 15 nap alatt kell nyilatkoznia arról, hogy elfogadja-e az ügyfél ajánlatát, ez minden ilyen esetben sérült. (A biztosítónak mindig az ügyfél tesz ajánlatot, akkor is, ha a biztosító blankettáját írja alá, vagy a közvetítő által kiszámolt díjat fogadja el.)  
Gondok a kártörténeti igazolásokkal
A kártörténeti igazolásokkal is sok gond volt. Az év végi tömeges biztosítóváltások miatt az ügyfeleknek 90 napon belül kell igazolniuk a meglévő bonus-malus besorolásukat. Amíg ez nem történik meg, addig a semleges A0 fokozat alapján fizetik a díjat, majd a 90 nap eredménytelen lejártával a legrosszabb malus fokozatba kerülnek. Ha a 90 napos határidőn belül vagy azon túl is igazolják a besorolásukat, akkor a díjat - visszamenőleg - a szerint kell megállapítani.  
A múlt év végi átszerződések során sok biztosító még decemberben kiadta az - év utolsó napjára keltezett - igazolást, ami nem lehetett valós, hiszen az ügyfél az igazolás kiállítása és az évből hátralévő időben is okozhatott balesetet. Volt biztosító, amely az ügyfél nyilatkozata alapján végezte a besorolást, és a 90 napos határidő elmulasztása után sem sorolta be a legalacsonyabb malusz kategóriába.  
Pontatlanságok a nyilvántartásokban
A nyilvántartások is sok kívánnivalót hagytak maguk után. Például a 30 napos fizetési késedelem után csak jóval később törlik a szerződéseket a biztosítók. Arra is volt példa, hogy a felszólító levelet eleve 30 napon túl küldték ki az ügyfélnek, így a jog szerint megszűnt szerződés után kérték a díjat. Az év végi átszerződéseket még márciusban is regisztrálták a biztosítók, vagyis hónapokig tartott a feldolgozás.  
Arra is találtak példát a PSZÁF ellenőrei, hogy ugyanazon autóra, ugyanazon biztosító két élő szerződést is nyilvántartott annak ellenére, hogy a szerződő azonos személy volt. 
Ugrás vissza Ugrás vissza...