Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Környezetvédelem: Az európaiak 80%-a aggódik a termékek környezeti hatásai miatt

Létrehozva: 2013. július 8.
Módosítás: 2013. július 8.
Forrás: Európai Bizottság

Ugrás a cikkre...

PiktogramKapcsolódó anyagok

?

ikonÉrtékelje a cikket!

?

Köszönjük szavazatát

Cikk:

Egy új felmérés eredményei azt mutatják, hogy a legtöbb európai polgár kész lenne változtatni vásárlási szokásain, és több környezetbarát terméket venni, de sokuk tájékozatlannak érzi magát, és bizalmatlan a gyártók állításaival szemben. „Az európaiak attitűdjei a környezetbarát termékek egységes piacának kialakításával szemben” („Attitudes of Europeans towards building the single market for green products”) elnevezésű felmérés szerint a válaszadók több mint háromnegyede (77%) hajlandó lenne többet fizetni a környezetbarát termékekért, ha megbízna a termék e tulajdonságában. Ugyanakkor az európai polgároknak csak alig több mint fele (55%) érzi úgy, hogy megfelelően van tájékoztatva az általa vásárolt és használt termékek környezeti hatásairól.

Janez Potočnik környezetvédelmi biztos a kérdésben így nyilatkozott: „Természetesen mindannyian örülnénk, ha több környezetbarát terméket látnánk a polcokon. A felmérés azonban azt mutatja, hogy a legtöbbünket összezavarják a termékek környezetbarát jellegére vonatkozó gyártói információk, és nem bízunk bennük. Ez nem jó a fogyasztóknak, és azoknak a cégeknek sem kifizetődő, amelyek valóban igyekeznek környezetbarát termékeket kínálni. Különböző vállalkozások és más érintettek bevonásával olyan hiteles tájékoztatáson dolgozunk, amelyet a fogyasztó a vásárláskor valóban igényel. Ez kedvező hatással lesz a piacok fejlődésére, továbbá új innovációs és beruházási lehetőségeket nyit meg a zöld gazdaságban.”

Az uniós polgárok nagy többsége úgy gondolja, hogy a környezet szempontjából nem mindegy, környezetbarát terméket vásárol-e az ember (89%), és hisz abban, hogy az ilyen termékek ugyanolyan jó minőségűek, mint más termékek (74%). Portugáliában (84%), Máltán (82%), Franciaországban (81%) és Belgiumban (81%) a legnagyobb az emberek bizalma az iránt, hogy a környezetbarátnak feltüntetett termékek kevésbé károsítják a környezetet. Ez a bizalom Németországban (44%), Romániában (46%) és Hollandiában (47%) lényegesen kisebb.

Az európai polgárok valamivel több mint fele (52%) általában megbízik a gyártók által a termékeik környezeti teljesítményéről megadott információkban, de többségük (54%) bizalmatlan azzal szemben, amit a cégek a saját tevékenységük környezeti teljesítményéről szóló jelentéseikben írnak. Leginkább Romániában (40%), Bulgáriában (40%), Görögországban (39%) és Lettországban (37%) vannak meggyőződve az uniós polgárok arról, hogy túlzó vagy félrevezető információkat kapnak. Ezt az érzést legkevésbé a máltaiak (17%) és az észtek (20%) osztják. Mindazonáltal sokan (69%) támogatják azt a javaslatot, hogy a cégeknek kötelező legyen beszámolni mind a teljes tevékenységük, mind a termékeik környezeti teljesítményéről.

Unió-szerte az emberek kétharmada (66%) lenne hajlandó többet fizetni egy termékért, ha hosszabb ideig – öt évig – garantálnák megbízhatóságát. Tízből több mint kilenc (92 %) válaszadó szerint jelezni kellene, ha egy termék hosszabb élettartammal rendelkezik. A válaszadók csaknem fele (47%) döntött úgy az elmúlt 12 hónapban, hogy nem javíttat meg egy meghibásodott terméket, mert a javítási költségek túl magasak voltak.

A válaszadók figyelemre méltó hányada (45%) gondolja azt, hogy élelmiszert a „minőségét megőrzi” dátum lejárta után veszélyes lehet elfogyasztani. Ez azt jelenti, hogy nagy mennyiségű, még fogyasztható élelmiszer megy kárba vagy landol nap mint nap a szemétben. Svédországban (81%), Ausztriában (77%) és az Egyesült Királyságban (77%) viszont a polgárok több mint háromnegyede tekinti biztonságosnak az élelmiszerek fogyasztását a címkén feltüntetett „minőségét megőrzi” dátum lejárta után is. Ezt a nézetet Romániában (14%) és Litvániában (17%) a polgárok egyötöde sem osztja.

Háttér-információk

A termékeik pozitív környezeti hatásait kiemelni kívánó cégek számos akadályba ütköznek. Megannyi különböző, kormányzatok és magánkezdeményezések által propagált módszerrel találják szemben magukat, és így többször is fizetniük kell azért, hogy a fogyasztókat környezeti információkhoz juttathassák. Másfelől a tájékoztató címkék sokasága a fogyasztókat is összezavarja, hiszen ez megnehezíti a termékek összehasonlítását.

A zöld termékek egységes piacának kialakításáról szóló közlemény és az egységes uniós módszerek alkalmazásáról szóló ajánlás, melyeket a Bizottság 2013 áprilisában fogadott el (lásd IP/13/310), kísérleti programot indított útjára, melynek keretében az érintettek lehetőséget kapnak arra, hogy a termékek környezeti hatásainak mérésére szolgáló módszerek javításában közreműködjenek. Ez segíthet abban, hogy a környezeti információk összehasonlíthatókká és megbízhatókká váljanak, ami pedig erősítheti a fogyasztók, a vállalkozások, a beruházók és más érintettek bizalmát. A fogyasztók magatartásának és attitűdjeinek pontosabb megértése elengedhetetlen feltétele annak, hogy ez az új szakpolitikai kezdeményezés eredményesen valósulhasson meg.

A felmérést az Európai Unió 28 tagállamában végezték el. Az Európai Bizottság megbízásából több mint 25 568, különböző társadalmi hátterű és demográfiai csoportba tartozó alanyt kérdeztek meg anyanyelvükön, telefonos interjú formájában.

A jelentés ezen a linken érhető el.

Ugrás vissza Ugrás vissza...