Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Hiller: a 2009/2010-es tanév oktatáspolitikájának kulcsszavai: tehetség, színvonal

Cikk:

Oktatási és Kulturális Minisztérium
Sajtóiroda
Budapest, 2009. augusztus 31.


Hiller István oktatási és kulturális miniszter hétfőn, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziumában megrendezett Országos Közoktatási Tanévnyitón azt hangsúlyozta, hogy a 2009/2010-es tanév oktatáspolitikájának és egy jól működő oktatási rendszernek a kulcsszavai a tehetség és a színvonal.

A tárcavezető szerint a magyar oktatásügy akkor jár el helyesen, ha egyesíti az elődök jó hagyományait, az évezredes tradíciót a folyamatos megújulással és korszerűsítéssel. Mint mondta, biztos benne, hogy ez a magyar diákság, oktatásügy és az egész ország érdekét szolgálja.

Felhívta a figyelmet arra, hogy nincs olyan terület, amelyet ne érintene a világméretű gazdasági válság, de az oktatás továbbra is kiemelt területe a kormányzásnak, így ebben a tanévben is folytatódik az Új Tudás Program, a magyar közoktatás átfogó korszerűsítési programja, amely külön tízmilliárdokat biztosít részben hazai, nagyobb részben uniós forrásokból. A pénzt jórészt tehetséggondozásra, esélyegyenlőségi programokra, iskola felújításokra fordítja a kormány.

Mint arra Hiller István rámutatott, a magyar oktatásnak az a feladata, hogy minden szinten, az óvodától az egyetemig fejlessze és kiteljesítse a tehetséget. Az a feladata, hogy minden magyar gyermeknek, fiatalnak biztosítsa a tudáshoz való hozzáférés lehetőségét. Ezért az Oktatási és Kulturális Minisztérium 2009-ben is meghirdette a Hátrányos Helyzetű tanulók Arany János Tehetséggondozó Programját, s folytatja a sikeres Útravaló Ösztöndíj Programot is. A tehetségek hosszú távú, folyamatos és biztonságos segítését teszi lehetővé az uniós és hazai forrásokból álló Nemzeti Tehetség Program, amelynek része az is, hogy minden adózó felajánlhatja személyi jövedelemadója 1 %-át a program számára.

Az oktatási és kulturális miniszter úgy vélekedett, hogy „a jó iskola: oktatás vagyis tudás átadás és tudás átvétel és nevelés együttesen. Színvonalas oktató-nevelő munka csak jó minőségű iskolaépületekben folyhat”.
Emlékeztetett arra, hogy Magyarországon az iskolaépületek több mint 40 %-a 1945 előtt épült, 14 %-a 1960 és 1970 között, 16 %-a pedig 1970 és 1980 között. Ezért indult el a XXI. század Iskolája program, amely az elmúlt évtizedek legjelentősebb iskola-felújítási és korszerűsítési programja. Ez a program sok tízmilliárd forintot jelent és ebben a tanévben már csaknem 200 iskola újul meg belőle. Az iskola-felújítások minden esetben az oktatás tartalmi fejlesztésével együtt történtek és történnek meg; a hátrányos helyzetű térségek pedig külön kedvezményekben részesülnek – fűzte hozzá.

Hiller István köszönetet mondott a pedagógusoknak, továbbá az iskolák nem pedagógus munkatársainak, hogy biztosították és biztosítják az iskolákban a nyugodt oktató-nevelő munkát, a diákokat helyezve munkájuk középpontjába.

A szakminiszter örömét fejezte ki, hogy a budapesti ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnáziumban nyithatja meg a tanévet, mert – mint mondta – kettős jubileumot ünnepelhetünk: száz éve született Radnóti Miklós, a magyar irodalom egyik legemblematikusabb költője; az iskola pedig pontosan 50 éve vette fel a költő nevét. Ezalatt a fél évszázad alatt az iskola képviselte és képviseli mindazt, amire a mai oktatási rendszernek szüksége van: egy minőségi, modern, rugalmas intézmény, amely igazán felkészíti a diákokat – tette hozzá.

Szeptember 1-én megkezdődik a 2009/2010-es tanév, s 1.384.490 diák ül az iskolapadba. Az általános iskolákban 775.820, a szakiskolákban 123.720, a speciális szakiskolákban 9770, a gimnáziumokban 203.360, a szakközépiskolákban 236.230 diák lát neki a tanulásnak. Az első osztályt az általános iskolákban várhatóan 99 ezren kezdik meg, a szakiskolákban 31.700, a speciális szakiskolákban 2800, a gimnáziumokban 43.300, a szakközépiskolákban 46.300 elsős lesz.

Az új tanév 2009. szeptember 1-jén indul és 2010. június 15-ig tart. Az iskola befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap a középiskolákban és a szakiskolákban 2010. április 30. A tanítási napok száma 183, a nappali oktatás munkarendje szerint működő középiskolában és szakiskolában 182. A szorgalmi idő első féléve 2010. január 15-ig tart. Az őszi szünet október 26-30., a téli szünet december 23-31., a tavaszi szünet pedig 2010. április 2-6. között lesz.

Ugrás vissza Ugrás vissza...