Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Új Magyarország Fejlesztési Terv: több mint 1000 milliárd forint közlekedésfejlesztésre

Cikk:


Gazdasági és Közlekedési Minisztérium
Kommunikációs főosztály
Budapest, 2007, augusztus 8.


Ma a Kormány több mint 1000 milliárd forint út- és közlekedésfejlesztésről döntött. A program keretein belül 56 útfejlesztés valósulhat meg 440 milliárd forint értékben, 5 vasútfejlesztési projektre összesen 375 milliárd forintot fordíthatunk, valamint 5 városi tömegközlekedési fejlesztés valósulhat meg 450 milliárd forint értékben. A program keretein belül több mint 770 kilométernyi út épülhet, illetve újulhat meg, ami több, mintha keresztülszelnénk az országot, és oda-vissza megtennénk a Miskolc-Pécs távolságot. A Kormány holnap hozza nyilvánosságra a támogatott projektek teljes listáját.

Magyarország földrajzi fekvése gazdasági szempontból rendkívül kedvező, az országon több fő Kelet- és Nyugat-Európát összekötő fő közlekedési folyosó áthalad. A gyors ütemben fejlődő kelet-európai gazdaságok első számú kereskedelmi útvonala is hazánkon keresztül vezet. Ha mindezen adottságok felelős fejlesztéspolitikával találkoznak, hazánk lehet a térség logisztikai központja. Lehetőségeink kihasználásához azonban pótolnunk kell az ország gyorsforgalmi úthálózatának hiányosságait, korszerűsítenünk kell vasúthálózatunkat, bővítenünk kell a közutak és vasutak helyenként szűkös kapacitását, növelnünk kell ezek teherbíró képességét, valamint  a nagyvárosi közösségi közlekedés fejlesztésével élhető országot kell teremtenünk, hogy hazánk mindannyiunk otthona is lehessen.

A Magyarországon futó autópályák hossza mindössze 40 százaléka az EU15-ök átlagának. A gyorsforgalmi úthálózat kiépítettsége mindössze 47 százalékos, és az utak terhelhetőségének növelése érdekében mintegy 1000-1200 km burkolat megerősítése szükséges. Emellett növelni kell a településeket elkerülő utak hosszát illetve számát is, mivel az országos főutak 30 százaléka lakott területen halad át. Ez nagy mértékben rontja az ott lakók életminőségét.

Új Magyarországot építünk, és a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében kiemelt szereppel rendelkező állam felelőssége, hogy olyan befektetésekről döntsön, amelyek gyorsítják régióink gazdasági fejlődését, közelebb hoznak eddig távoli országrészeket és felzárkóztatnak hátrányos helyzetű térségeket, hogy egy élhetőbb, új Magyarország legyen otthonunk. Ezért a Kormány az akciótervekről és kiemelt projektekről szóló kormánydöntés után két héttel többek között olyan út- és közlekedési projektekről döntött, mint a 8-as, 86-os, M43-as és M7-es utak fejlesztése, amelyek stratégiai jelentőségűek az ország közlekedési és gazdasági fejlődését illetően.

A 8-as út

A 8-as számú főút jelenleg a Közép-dunántúli régió egyik legfőbb kereskedelmi útvonala, ezért teljes hosszának megfelelő forgalmi állapotban való kiépítése stratégiai fontosságú kérdés. Az út további fejlesztése elengedhetetlenül szükséges a térség tőkevonzó képességének növeléséhez.

Az út összességében mintegy 80 kilométeres hosszán 2008-ig megkezdődő fejlesztés érinti a Márkó-Ajka közötti illetve az Ajka és Veszprém megye határa közötti szakaszt; mintegy 30 kilométeren, a Veszprém-Várpalota és a Veszprém-Székesfehérvár közötti szakaszokon valósulhat meg az út burkolatának megerősítése, az út fejlesztése; emellett pedig a 8-as és a 72-es út kereszteződésében külön szintű csomópontot alakítanak ki.

A 86-os út

A Magyarország nyugati részén húzódó észak-dél irányú főút közlekedési és kereskedelmi szempontból egyaránt fontos mind a térség, mind pedig az ország számára. Mára az út fejlesztése halaszthatatlanná vált, így a 86-os út átépítése a legfontosabb nyugat-dunántúli útfejlesztés, ami nemcsak gazdaságfejlesztési, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is fontos: egy korszerűbb, nagyobb áteresztő képességgel rendelkező úton jelentősen csökkenthető a balesetek száma.
A 86-os út összességében 85 kilométeres 2008-ig megkezdődő fejlesztése érinti Szombathely térségét, valamint a Szombathely-Vát közötti szakaszt; az út burkolatának Körmend-Rédics közötti szakaszát 38 kilométer hosszan, a Győr-Moson-Sopron megyei szakaszát pedig 36 kilométer hosszan erősítik meg; emellett pedig megvalósul a 86-os út szelestei elkerülő szakasza is.

Az M43-as gyorsforgalmi út fejlesztése

Románia és Bulgária uniós csatlakozása óta a teherforgalom háromszorosára növekedett a 43-as úton, a személyforgalom másfélszerese a korábbinak, és a németországi szabadságolások idején ez a sokszorosára ugrik. Az út állapota rendkívül rossz, a magyar szabályozás szerint a kamionok okozta nyomvályúk mélysége nem haladhatná meg a 10 millimétert, ennek ellenére van, ahol 10 centiméteresre gyűrődött fel az aszfalt. Rendkívül rossz az út zajterhelése is, ami nemcsak élhetetlenné teszi az itteni településeket, de az egészségre is rendkívül káros. Az M43-as Szeged és Makó közötti 31 kilométert érintő fejlesztése ezért mára halaszthatatlanná vált.

Az M7 Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza

A Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti pályaszakasz elkészültével az M7-es hossza eléri a 245 kilométert. Az út nemcsak Magyarország keleti és nyugati felének összekötését szolgálja majd, hanem a Trieszt-Kijev/Helsinki folyosó részét is képezi majd, és gyors összeköttetést biztosít az Adria felé minden arra utazó honfitársunknak.

Projektlista egyes kiemelt jelentőségű út- és közlekedésfejlesztésekről

Villamos-fejlesztés: 1-3 villamos.

Útfejlesztés:

M7 Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasza;
M9 gyorsforgalmi út, 51. sz. főút és 54. sz. főút közti szakaszának kivitelezése;
M43 gyorsforgalmi út Szeged - Makó közötti szakasz kivitelezése;
5. sz. főút Szeged elkerülő, III. ütem vasúti felüljáróval;
47.sz. főút Békés megyei szakasz, Békéscsaba elkerülő-Orosháza elkerülőig;

8-as út:

8.sz. főút 11,5 tonnás megerősítés, fejlesztés Székesfehérvár-Veszprém között (9+020-11+766 km);
8. sz. főút Márkó-Ajka között (3 szakasz);
8.sz. főút Ajka-Veszprém megyehatár;
8.sz. főút Veszprém-Várpalota, burkolat-megerősítés (32+000-57+100 km között).

86- os út:

86. sz. főút 11,5 tonnás burkolat-megerősítés, Körmend-Rédics (oh) között;
86. sz. főút burkolat-megerősítése és négynyomúsítása (77+800-79+000 km között, Szombathely térsége)
86. sz. főút Szombathely-Vát szakasz (80+775-89+980 km között);
86. sz. főút Szeleste elkerülő szakasz;
86.sz. főút Győr-Moson-Sopron megyei szakasz 11,5 tonnás burkolat erősítése, fejlesztése;

26- os út:

M30-26. sz. főút Miskolc északi elkerülő;
26. sz. főút Sajószentpéter elkerülő;
26. sz. Sajószentpéter és Kazincbarcika közös elkerülő II. ütem;

Korábban már eldöntött PPP konstrukciójú fejlesztések:
M3 Nyíregyháza-Vásárosnamény (gyorsforgalmi út);
M6 Dunaújváros-Szekszárd (gyorsforgalmi út);
M6 Szekszárd-Bóly (gyorsforgalmi út);
M60 Pécsi bekötés (Pécs-Bóly, gyorsforgalmi út);

Ugrás vissza Ugrás vissza...