Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Nincs érdemi átrendeződés a közúti forgalomban - a díjfizetős főutak forgalomszámlálási eredményei

Létrehozva: 2007. július 12.
Módosítás: 2007. július 13.
Forrás: Magyar Közút Kht.

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

Magyar Közút Kht.
Budapest, 2007. július 12.

A Magyar Közút Kht (MK Kht.). által megrendelt forgalomszámlálási adatok nem, vagy csak igen csekély mértékben támasztják alá azokat a vélekedéseket, amelyek szerint a főutak matricásítása óta a nehézgépjármű forgalom az alsóbb rendű útszakaszokra terelődött volna. A jelenség átmenetileg létezhetett ugyan, ám a helyzet azóta konszolidálódott. Ahol a helyzet mégis ezt indokolja, ott a Magyar Közút Kht. súlykorlátozást vezet be.

Nem mutatott ki jelentős terhelést növekedést az alsóbb rendű utakon az a vizsgálat, amelyet a Magyar Közút Kht. rendelt meg a főutak matricásítását követően. A vizsgálatok eredményei szerint a Szeged-Makó szakasz kivételével csak kisebb, jellemzően néhány százalékpontos átrendeződések történtek a megelőző év azonos időszakának forgalmi helyzetéhez képest. Ahol ennél nagyobb mértékben nőtt a forgalmi terhelés, ott az MK Kht. súlykorlátozásokkal igyekszik elejét venni annak, hogy nehézgépjárművek lakott területeken hajtsanak keresztül, illetve elkerüljék a súlyukat jobban elviselő főutakat az alacsonyabb teherbírású utak rovására. A 2. számú úton az első néhány hét számlálási eredményei kimutatható forgalomnövekedést regisztráltak, így a Magyar Közút Kht intézkedéseket foganatosított a helyi adottságokat figyelembe véve. Az ottani önkormányzatokkal folytatott egyeztetés után a 2. számú út két szakaszán 12 tonna feletti össztömegű tehergépkocsikra vonatkozó korlátozást vezetettek be.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium április 1-ei hatállyal módosított díjrendelete értelmében a D4-es kategóriába tartozó járművek után úthasználati díjat kell fizetni a főutak egy meghatározott részén. Az intézkedés hatásainak vizsgálatára a Magyar Közút Kht. a változások hatályba lépésével egy időben forgalomszámláláson alapuló vizsgálatot indított. Az országos közutak keresztmetszeti forgalomszámlálása még nem fejeződött be, de meglévő eredmények elemzésével és az utóbbi két esztendő adataival történő összehasonlításával azonban már most képet alkothatunk a rendeletmódosítás hatásairól.

Eddig 13 díjas főútszakasz forgalomszámlálási adatainak feldolgozása fejeződött be. A rendelkezésre álló eredmények alapján megállapítható, hogy a díjasítás általában nem eredményezett jelentős forgalom átrendeződést. A vizsgált útszakaszok közül különleges helyzetben van a 43. számú főút Szeged és Makó közötti szakasza, ahol Románia EU csatlakozása miatt a nehézgépjárművek forgalma jelentős mértékben megnőtt. Abban az esetben, ha ezt a szakaszt figyelmen kívül hagyjuk, akkor elmondhatjuk, hogy a vizsgált utak teherjármű forgalma 2007-ben a 2006. évinek 99,3%-át teszi ki. A részletes elemzés szerint egyes útszakaszokon mintegy 10 %-kal csökkent a forgalom, ugyanakkor más szakaszokon hasonló mértékben nőtt. Ez utóbbira példa a szolnoki Tisza-híd, ahol nincs fizikai lehetőség a díjas szakasz elkerülésére.

A korábbi évek forgalom-fejlődésére vonatkozó adatok szerint a 42 díjas útszakaszon 2005-ről 2006-ra az összes forgalom 2,6 %-kal, a nehéz forgalom 3,5 %-kal nőtt. Feltételezzük, hogy 2007-re nehézgépjárművek esetében átlagban hasonló forgalomnövekedés várható, akkor a meglévő adatok alapján a díjköteles szakaszokra az elmaradt forgalomnövekedés mintegy 4% lehet.

A díjas főútszakaszokkal párhuzamos mellékutak közül eddig hat helyszínre vonatkozóan állnak rendelkezésre feldolgozott forgalomszámlálásai adatok. Ezek alapján megállapítható, hogy a párhuzamos mellékutakon a nehéz forgalom eddig mintegy 2,6 %-kal növekedett, ami a korábbi évek forgalomnövekedési mértéke szerint alakult.

Ugrás vissza Ugrás vissza...