Portál Navigáció


Portál al-navigáció


Tájékoztatjuk, hogy a Közigazgatási Ügyfélvonal (1818) rendszerein valamennyi hívószám esetén 2020. december 3-án, csütörtökön 23:50-től péntek 4:00 óráig rendszerfrissítés kerül végrehajtásra, mely során a 1818 működésében átmeneti kiesések lesznek tapasztalhatók.

Az NKM Energia Zrt. villamos energia- és földgáz egyetemes szolgáltatói e-ügyintézési szakrendszerében karbantartás lesz az alábbi időintervallumban:

2020.12.05. (szombat) 15:00-24:00

A leállás miatti tájékoztatók közzétételének helye:
https://www.nkmenergia.hu/aram/pages/aloldal.jsp?id=5155495
https://www.nkmenergia.hu/foldgaz/Egyetemes-Szolgaltatas/Ugyintezes/e-ugyintezes/tajekoztatas-ugyfeleknek

Tisztelt Partnereink!

Az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér „EESZT csatlakozásra használható informatikai rendszer engedélyezése iránti kérelem” tárgyban indítható kérelme kapcsán az e-aláírás szolgáltatásban fellépő hiba miatt a hatósági döntések kiadása vonatkozásában az elektronikus ügyintézés szünetel.

A hiba elhárítása alatt ügyfeleinknek lehetősége van a kérelem elektronikus úton történő benyújtására.

Kérdés esetén az EESZT Kontakt Center tud felvilágosítást nyújtani a +36 1 920 1050-es telefonszámon.

A hiba észlelésének időpontja: 2020.11.26.

MORZSÁK

TARTALOM:2010 elején új helyen, 21. századi körülmények között a budaörsi légimentő bázis

Létrehozva: 2009. szeptember 29.
Módosítás: 2009. szeptember 29.
Forrás: Egészségügyi Minisztérium

Ugrás a cikkre...

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

A megújult légimentő-állomások sorát rövidesen a budaörsi bázis követheti, mellyel biztosítható lesz a közép-magyarországi régió és a szomszédos megyék teljes lefedése. A beruházáshoz az Egészségügyi Minisztérium, a budaörsi, a törökbálinti és a százhalombattai önkormányzat, az Országos Mentőszolgálat, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és a Vodafone Magyarország biztosította az anyagi hátteret. Az Egészségügyi Minisztérium 150 millió forinttal járult hozzá a beruházás megvalósításához. A légimentő-bázis építésének teljes költségigénye összesen bruttó 235 millió forint. Az építésre kiírt közbeszerzési pályázat nyertese az Aktuál Bau kft.

 Kormányzati, önkormányzati valamint az üzleti szféra összefogásával jöhet létre a harmadik, a 21. századi igényeknek megfelelő légimentő bázis.

Jelenleg Eurocopter EC 135 típusú gép üzemel a Budaörsi bázison. A személyzet elhelyezése egy rossz, raktárnak használt faházban biztosítható, melyben nem csak az ügyeletesek kapnak helyet, de itt kell elhelyezni az egészségügyi és műszaki raktárt is. A jelenlegi körülmények nem szolgálják az egészségügyi és műszaki eszközök biztonságos és szakszerű elhelyezését. Sajnos a helyiségek több ponton beáznak, a fűtés pillanatnyilag kizárólag villany radiátorral oldható meg, ráadásul az épület sincs megfelelően szigetelve, a nyílászárók elöregedettek, így az épület üzemeltetése rendkívül gazdaságtalan.

 


 

Az üzemanyag utánpótlás körülményeinek javítására a tavalyi évben az Egészségügyi Minisztérium több millió forintos forrást biztosított, melyből egy vadonatúj tankoló tartálykocsit vásároltak. Így jelentős mértékben javultak a feltételek, és a helikopterek üzemanyag-vételezése biztonságosan megoldható.

A mentőhelikopter tárolása jelenleg a Budaörsi Repülőtéren tárolt többi géppel közös, fűtetlen, nem megfelelő szigetelésű hangárban történik, esetleges meghibásodásakor a javítás lehetősége is rendkívül korlátozott.

2010 elejétől:

A budaörsi bázis az ország egyik legmodernebb, minőségében az európai standardokat követő állomása lesz. A kivitelezés az ausztriai légimentőbázisok tervei alapján, de a magyarországi viszonyokhoz adaptálva történik meg. A tervek szerint a bázison öt személy teljesít egész évben, a rendelkezésre állási időben szolgálatot: egy pilóta, egy orvos, egy mentőtiszt és egy műszaki szakember és a repülési-koordinátor. Az 500 nm-es acélszerkezetű hangár fűthető lesz, külön egészségügyi és műszaki raktárral rendelkezik majd, a bázishoz pedig a szentesihez hasonló saját kerozinkút tartozik majd, chip-kártya vezérlésű kimérő egységgel. A tankolási lehetőségen túl a bázis saját fénytechnikával is rendelkezni fog, így üzemelése függetlenedhet más repülőterek nyitva tartásától. Az új bázison a hangárban két helikopter (egy ügyeleti és egy tartalék helikopter) elhelyezésére is lehetőség nyílik, ezzel megoldhatóvá válik az éjszakai karbantartás, javítás is, így biztosítva a zökkenőmentes légimentési ellátást. A személyzet számára a közösségi és szociális helyiségek, összesen 400 nm-en, tágasak, kényelmesek, európai színvonalúak lesznek. Itt kap majd helyet a teljes országos központi raktár, valamint a menedzsment irodái is. Készül oktatóhelyiség, illetve a repülés-koordinátor munkahelyét is magában foglaló ügyeleti blokk. A mentést egy Eurocopter EC 135 típusú és egy saját tulajdonú Ecureuil AS 350 B típusú géppel végzi majd a szakszemélyzet.

A légimentés fejlesztésének rövid összefoglalása

A 2004-es Európai Uniós csatlakozás, a légimentésre vonatkozó uniós előírások hatálybalépése, valamint a korszerűbb, egységesebb légimentési rendszer kiépítésének igénye szükségessé tette a légimentési rendszer felülvizsgálatát. Ennek megfelelően 2005 márciusában szakértői munkacsoport kezdte meg működését, amely áprilisra elkészítette a magyarországi légimentés átalakításának és fejlesztésének koncepcióját. A programot a Kormány, fontosságára való tekintettel, kiemelten kezelte a 100 lépés programban.

2005 novemberében megalakult az új, 100 %-ban az Országos Mentőszolgálat
- így az állam - tulajdonában lévő Légimentő Kht., majd a nemzetközi közbeszerzési eljárás sikeres lefolytatását követően 2006. március 10-én a nyertes pályázóval, az osztrák HeliAir GmbH-val 10 évre szóló bérleti szerződés megkötésére került sor. A szerződés alapján még 2006 márciusában megérkezett Magyarországra az első új, az európai uniós előírásoknak mindenben megfelelő mentőhelikopter (Eurocopter-135 típusú), amelyet a következő negyedév végén további 2, majd 2007 márciusában újabb 2 gép követett.

Az 5 bérelt gép mellett 3 saját tulajdonú, francia gyártmányú Ecureuil AS 350 típusú helikopterrel is rendelkezünk. Ez a mentőhelikopter-állomány képes arra, hogy Magyarország területét hét bázisról a lehető legnagyobb mértékben lefedje, lehetővé téve ezzel a lakosság nagy részének a 15 percen belüli helikopteres mentéshez való hozzáférését.

A helikopter személyzete ma az egyik legmagasabb kompetenciával rendelkező mentőegységet jelenti egész Magyarországon. Minden helikopteren orvos, mellettük ápolóként tapasztalt mentőtisztek teljesítenek szolgálatot. A légibázisokon a pilóta mellett műszaki személyzet is segíti a biztonságos üzemelést. A mentőhelikopter irányítását és bevetését továbbra is a segélyhívó-számokra érkező hívások után az Országos Mentőszolgálat illetékes irányítócsoportjai végzik, munkájukat a repülési-koordinátor segíti.

A légimentés fejlesztésének további fontos eleme a megfelelő számú légibázis kialakítása és működtetése. 2007. május 1-je óta a sármelléki bázis beindulásával 6 légimentő bázis biztosította a prehospitális sürgősségi ellátás egyik legfontosabb és leggyorsabb láncszemét. 2008. december végén a 7. bázis is megkezdte működését Szentesen, így az eddigi kb. 60%-ról mintegy 85%-ra nőtt a 15 percen belül helikopterrel elérhető települések aránya.

A mentőhelikopterek által szállított súlyos állapotú betegeket, illetve sérülteket lehetőség szerint azokba az egészségügyi intézményekbe kell szállítani, ahol a végleges ellátáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételrendszer teljes mértékben rendelkezésre áll. A mentőhelikopterek fogadására a kórházakban megfelelő helikopter-leszállók kiépítésére van szükség. A megfelelő kórházi helikopter-leszállók kiépítésével lehetővé válik a súlyos állapotú betegek legoptimálisabb elhelyezése.

Ezen fejlesztések megvalósításában szintén nagy segítséget jelentenek azok az EU-s pénzügyi források, melyek a kórházi sürgősségi osztályok fejlesztésére kiírt 2008. évi pályázat biztosít. Az első forduló eredményei alapján 26 kórház 12 Mrd Ft erejéig már benyújtotta vagy az elkövetkező hetekben nyújtja be a részletes projektfejlesztési dokumentációt. A kórházak sürgősségi osztályainak kialakítására és fejlesztésére kiírt EU-s pályázat első fordulójának nyertesei közül 19 intézményben alakítanak ki minden szempontból megfelelő, éjszakai világítással is rendelkező kórházi helikopter leszállóhelyet.

A 11,5 milliárd forintos mentés és légimentés uniós projekt segítségével lehetővé válik, hogy az ország lakosságának 90%-át 15 percen belül elérje a mentő. A projekthez kapcsolódó eszközfejlesztések révén könnyebbé, korszerűbbé és megbízhatóbbá válik a mentés. A megvalósuló mentőállomás építések és felújítások hozzájárulnak a kiérkezési idő lerövidüléséhez olyan településeken is, ahová eddig csak viszonylag hosszabb idő alatt ért oda a mentő. A tervezési felhívás hamarosan megjelenik, a beruházások 2010-ben indulhatnak.

A mentésirányítási rendszer fejlesztését Magyarország teljes területén támogató két kiemelt projekt tervezési felhívása 2009. április 27-én, illetve június 9-én  megjelent. A teljes támogatási összeg 4,1 Mrd. A benyújtott pályázatok bírálatot követő átdolgozása zajlik 2009. október közepéig.  A fejlesztés megvalósítására 24 hónap áll rendelkezésre. Az uniós fejlesztés következtében csökkenni fog a segélykérésre adott reagálási idő, javul a 15 percen belüli helyszínre érkezés aránya, nő a mentésirányítás találati biztonsága (azaz csökken az alul- és túlbiztosítások aránya) beteg az állapotának megfelelő kompetencia-szintű ellátásban részesül (gazdaságosabb működés), csökken az indokolatlan és a szükségtelen párhuzamos igénybevételek száma, nő a sérült/beteg túlélési esélye, a beteg hamarabb kerül az ellátására alkalmas végleges ellátó intézménybe.  

Ugrás vissza Ugrás vissza...