Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Teherautók hajóról vasútra – uniós kikötőfejlesztés Csepelen

Cikk:

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Budapest, 2008.október 22.


Átadásának 80. évfordulójára a Nemzeti Fejlesztési Terv több mint 3 milliárd forintos támogatásával megújult a Csepeli Szabadkikötő. A logisztikai és környezetvédelmi szempontból is kiemelkedő jelentőségű beruházásnak köszönhetően a térség egyik legkorszerűbb folyami kikötőjével büszkélkedhet a magyar főváros.

Éppen 80 évvel ezelőtt, 1928. október 20-án avatták fel Csepelen a Magyar Királyi Budapesti Vámmentes Kikötőt, amely akkoriban a védett vízfelület nagyságát, a Gabonatárház épületének kapacitását, a fedett raktárak méretét és a közlekedési csatlakozásokat figyelembe véve Európa egyik legnagyobb és legkorszerűbb árugyűjtő és -elosztó központja volt. A 2005 tavasza óta országos közforgalmú kikötő státuszban működő szabadkikötő elhelyezkedése és egyedülálló adottságai ma is lehetőséget teremtenek egy nemzetközileg is jelentős kikötő és logisztikai központ kiépítésére. Ehhez kapott a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében több mint 3 milliárd forintos támogatást a kikötőt üzemeltető a MAHART-Szabadkikötő Zrt.

A 2007 augusztusában elkezdett és a közelmúltban befejezett fejlesztések elsősorban az intermodalitást szolgálták, vagyis a különböző szállítási módozatok összekapcsolását. Ennek megfelelően a sikeres pályázat részeként, mintegy 1,5 milliárd forintos támogatással úgynevezett RO-RO-kikötő épült, amely alkalmas a hajón érkező tehergépjárművek fogadására, annak érdekében, hogy e járművek közúton, vagy például vasúti kocsikon (RO-LA-szerelvényeken) folytathassák útjukat. A beruházás így jelentős mértékben hozzájárulhat Magyarország, Ausztria és Németország közútjainak tehermentesítéséhez és a környezetterhelés csökkentéséhez.

A beruházáshoz kapcsolódó mintegy 1,5 milliárd forint uniós támogatással megvalósuló egyéb fejlesztések - partfalépítés, mederkotrás, vasútipálya- és partfalivágány-építés - ugyancsak a csepeli szabadkikötő kapacitásnövelését szolgálták. Mindezek a beruházások egyidejűleg több hajó gyorsabb és színvonalasabb kikötői kiszolgálását és a közforgalmú kikötői szolgáltatások körének bővítését teszik lehetővé Csepelen.

A 2007-2013-as Új Magyarország Fejlesztési Tervnek is kiemelt fejlesztési területe a különböző szállítási területek összekapcsolása, azaz az intermodalitás.

Ugrás vissza Ugrás vissza...