Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Tájékoztató az elektronikus fizetés megvalósításáról

Cikk:

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Budapest, 2009.06.04.


A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
 
Az elektronikus fizetési lehetőségek – és különösen a vásárlásra is alkalmas bankkártyák –hazai elterjedésével párhuzamosan már több éve megfogalmazódott az az igény, hogy az Ügyfelek az állam felé felmerülő befizetési kötelezettségeiket elektronikus módon is teljesíthessék, így az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) előkészítése során több tárca, számos intézmény fogalmazott meg elektronikus fizetéssel kapcsolatos projekt javaslatot. A programért felelős szervezetek azonban felismerték, hogy az egyes ügyintézési feladatokhoz kapcsolódó egyedi fizetési megoldások helyett célszerű a közigazgatás intézményei számára egységes központi szolgáltatást létrehozni. Ezért a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) feladatul kapta a központi elektronikus fizetési szolgáltatás létrehozását.

Az EKOP-2.1.1-07-2008-0001 azonosító számú Támogatási Szerződést a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság, mint Közreműködő Szervezet és a PMISZK, mint Projektgazda 2008. július 21-én írta alá. A támogatás összege közel 4 milliárd Ft (3986 millió Ft), a PMISZK által vezetett konzorcium tagjai:

- Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH),
- Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH),
- Miniszterelnöki Hivatal (MeH),
- Vám- és Pénzügyőrség (VP).

A rendszert a Magyar Államkincstár fogja működtetni, és a projektben részt vesz a Magyar Nemzeti Bank is.

A projekt eredményeképpen az Ügyfelek a közigazgatással szemben fennálló fizetési kötelezettségeiket az eddigi lehetőségek megtartása mellett elektronikus ügyintézés során bankkártya illetve internetbank, a személyes megjelenéssel járó ügyintézés során pedig bankkártya segítségével is teljesíthetik. Így az Ügyfelek a fizetéssel járó ügyek esetén is választhatják az elektronikus ügyintézést a személyes megjelenés helyett. A személyes megjelenéssel járó ügyintézésre fordítandó idő csökken, a befizetések pontossága pedig nő.

A központi elektronikus fizetési szolgáltatás három elven alapul:

- Az ügyintézéshez és a fizetéshez az Ügyfél külön-külön történő azonosítása szükséges. Az ügyintézéshez szükséges azonosítási mód változatlan marad, a fizetéshez szükséges azonosítás az Ügyfél által választott fizetési megoldástól függ
- A fizetés az ügyazonosító ismeretében történik, amelyet a jelenleg is működő rendszerek képeznek.
- A fizetés visszavonhatatlan megindításáról elektronikus igazolás keletkezik, amely garanciát nyújt fizetés megtörténtére.

A teljes Elektronikus fizetési rendszer a Központi Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszert (EFER) létrehozó horizontális projektből és a szolgáltatást használatba vevő vertikális projektekből áll. A vertikális projektek az EFER-re támaszkodva elektronikus fizetést tesznek lehetővé az Okmányirodákban, az adóhivatalokban és a vámügyintézés során.

Az EFER a piacon jelenleg is elérhető elektronikus fizetési megoldásokra támaszkodik. A bankkártyás fizetés a megszokott módon zajlik, az internetes fizetés területén azonban a projekt fontos előrelépést kíván tenni. A fizetés alapvető adatait (összeg, célszámla, ügyazonosító) az EFER átadja az Ügyfél által kiválasztott internetbank rendszernek. Így az Ügyfél mentesül az átutalás adatainak bevitelétől, csak el kell indítania az átutalást, mely így pontos adatokkal teljesül. A projekt meghatározza és létrehozza az adatok átadására szolgáló felületet, az internetbank szolgáltatást nyújtó hitelintézetek pedig önkéntesen csatlakozhatnak ahhoz.

Az EFER lehetőséget biztosít az Ügyfelek számára az ügyintézéshez kötődő fizetési kötelezettség egy összegben, egy tranzakcióval történő megfizetésére abban az esetben is, ha a befizetés több számlát érintene (így például használt gépjármű behozatala esetén egy összegben fizethető a vám, az import áfa és a környezetvédelmi termékdíj). A felosztás technikai lebonyolítása a Magyar Államkincstárban vezetett, az intézményhez rendelt átvezetési számla segítségével történik.

Az EFER megvalósítása a szerződés aláírásával elindul. Az APEH, a KEK KH és a VP vertikális projektjei az EFER-hez való csatlakozás érdekében módosítják a szakrendszereket és pénzügyi rendszereket, a MeH pedig a Központi Rendszer (KR) bővítésével megteremti az infrastruktúrát a növekvő számú tranzakciók kezeléséhez. A teljes projekt fizikai megvalósításának határideje 2010. március 30.

Az EFER létrehozására a PMISZK 2008. szeptember 23-án tárgyalásos közbeszerzési eljárást indított. Az eljárás nyertese a Getronics Magyarország Kft. lett, amely partnereivel, a Zalaszám Informatika Kft.-vel, az IND Kft.-vel, az IDOM 2000 Konzulens Zrt.-vel, valamint az eGov Consulting Kft.-vel közösen készíti el a rendszert, amelynek átadására 2010. március 30-ig kerül sor. A megvalósítást lehetővé tevő szerződés aláírására 2009. június 4-én kerül sor, a szerződés értéke nettó 1,680 millió forint. Ezen összeg mintegy 70 százaléka magyar szakértők és informatikusok munkájának fedezésére szolgál, csak a maradék 30 százalékból kerül sor hardver és alapszoftver beszerzésre.

Összefoglalva az elektronikus fizetés megvalósítása:

- Lehetővé teszi az elektronikus ügyintézési rendszerek használatát akkor is, ha az elintézendő ügy fizetési kötelezettséggel jár.
- Csökkenti az állampolgárok, gazdálkodó szervezetek az ügyintézéssel töltendő idejét, javítja a közigazgatási szolgáltatások színvonalát.
- Az elektronikus fizetés államháztartást terhelő költségeit a vele felváltott fizetési mód (például a készpénz-átutalási megbízás) költségei alatt tartja.
- Lehetővé teszi, hogy az egy ügyhöz tartozó, de különböző jogosultaknak történő (vagy több célszámlára irányuló) befizetések egy fizetési tranzakcióval történjenek, így csökkenti a tranzakciós költségeket.

A PMISZK-ról:

A PMISZK-t a pénzügyminiszter alapította 2006. október 1-jén. Az alapító okirat szerinti alaptevékenységei a következők:

a) pénzügyminiszter irányítása alá tartozó szervezetek részére számítástechnikai szolgáltatásokat biztosít, számítástechnikai rendszerüzemeltetési, fejlesztési feladatokat lát el;
b) menedzseli a Kormány vagy a pénzügyminiszter által kiemeltnek minősített hazai és/vagy az európai uniós forrásokból finanszírozott – a pénzügyi ágazat informatikai rendszereit érintő – projektszintű fejlesztéseket, és gondoskodik azok adminisztrációjáról;
c) előkészíti a szolgáltató állam kialakításának programjához kapcsolódóan a pénzügyminiszter irányítása alá tartozó szervezetek egységes informatikai stratégiáját, és összehangolja a stratégia végrehajtását;
d) összehangolja pénzügyminiszter irányítása alá tartozó szervezetek informatikai fejlesztésre irányuló pénzeszközeinek felhasználásának tervezését;
e) összehangolja a pénzügyi igazgatást érintő informatikai biztonság kialakításának és fenntartásának feladatait;
f) képviseli a Pénzügyminisztériumot az informatikai tárgyú tárcaközi bizottságok, projektek munkacsoportjaiban.

A PMISZK az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) keretei között futó projektjeivel (KGR, e-Fiz, Egyablakos vám, ACM, TÉBA) jelenleg mintegy 20 milliárd forintos projektállománnyal rendelkezik.

A Getronics-ról:

A Getronics az egyik vezető ICT szolgáltató vállalat világszerte, és a legnagyobb ICT szolgáltatás-szállító a Benelux államokban. Az infokommunikációs munkakörnyezet, adatközpont- és hosting szolgáltatások, valamint rendszerintegráció és tanácsadás területén szakértő vállalat az informatikai és telekommunikációs szolgáltatások teljes körű portfóliójával rendelkezik, és a világ legnagyobb vállalatai számára nyújt minőségi szolgáltatást. A 2007. október 23-án történt felvásárlás óta a Getronics a KPN, Hollandia vezető telekommunikációs szolgáltatójának tulajdonában van.

Magyarországon a Getronicsnak két leányvállalata működik: a hazai ügyfeleket kiszolgáló, IT-outsorcing-ra és rendszerintegrációra specializálódott Getronics Magyarország Kft., valamint a 2004 óta regionális szolgáltató központként (Global Service Center - GSC) működő EMEA Távolsági Szolgáltató Zrt., amely 12 nyelven nyújt infokommunikációs üzemeltetés-támogatási szolgáltatást Európában.  A Getronics magyarországi éves árbevétele 14 milliárd forint, alkalmazottainak száma 450 fő.

A Getronics magyar központja Budapesten, szervizkirendeltségei Győrben, Pécsett, Miskolcon és Szegeden működnek. Infrastruktúra- és üzemeltetési-outsourcing szolgáltatásaival elégedett ügyfelei szinte minden ágazatot képviselnek a pénzügyi, ipari, kiskereskedelmi, szállítmányozó, technológiai, média- és telekommunikációs vállalatok közül, valamint a kormányzati intézményi szektorból.

Ugrás vissza Ugrás vissza...