Portál Navigáció


Portál al-navigáció


MORZSÁK

TARTALOM:Az elmúlt év turisztikai adatai

Létrehozva: 2008. február 7.
Módosítás: 2008. február 7.
Forrás: Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium

Ugrás a cikkre...

PiktogramKapcsolódó anyagok

?

ikonÉrtékelje a cikket!

?

-->

Cikk:

Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
Sajtó és Kommunikációs Főosztály
2008. február 7.

Minden idők legjobb összforgalmi eredményét produkálta a hazai turisztikai ágazat 2007-ben, a dinamikusan bővülő belföldi turizmus, valamint az elmúlt év végére felfutó beutazó forgalomnak köszönhetően, melyet a Budapest Winter Invasion kampány eredményezett.

A Központi Statisztikai Hivatal friss jelentése szerint 2007-ben a magyarországi kereskedelmi szálláshelyek összesen 7 millió 370 ezer vendéget fogadtak, akik közel 19,9 millió vendégéjszakát töltöttek Magyarországon.

Ez a vendégéjszaka-szám minden idők legjobb összforgalmi eredménye: mintegy 207 ezer vendégéjszakával meghaladta az ebből a szempontból az évtized második legjobb eredményét nyújtó 2006-os év számait.

A kereskedelmi szálláshelyek közül minden tíz elkönyvelt éjszakából hetet szállodákban regisztráltak. A vendégforgalom ezeken a szálláshelyeken a tavalyi adatokhoz képest 2 százalékkal nőtt. Továbbra is az átlagosnál dinamikusabb gyarapodás jellemzi a magasabb kategóriájú szállodák forgalmát. A vendégek száma - az előző év azonos időszakához képest - leglendületesebben ismét a wellness-szállodákban bővült (a forgalomnövekedés megközelítette a 14 százalékot). A KSH által feldolgozott kimutatások alapján az elmúlt esztendő végéig a szállodák 50 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek. E tekintetben szokás szerint a gyógy-szállodák (64%), az öt- (68%) és a négycsillagos házak (57%) a legsikeresebbek.

A forgalombővülés szempontjából az elmúlt év páratlanul sikeres hónapja volt a november és a december: valamennyi kiemelt vendégforgalmi mutató dinamikusan (4-14%-os) emelkedett. Az év végi hajrázásnak köszönhetően decemberben az előző évinél 14 százalékkal több külföldi vendég, 8 százalékkal több éjszakát töltött a magyar szálláshelyeken. Ez esetben figyelembe kell venni a tavalyi alacsony bázist, valamint a Budapest Winter Invasion kampány kedvező hatását. Az elmúlt év utolsó hónapjában a belföldi vendégforgalom összességében a korábbihoz hasonlóan alakult, ugyanakkor az ötcsillagos szállodák 22 százalékkal több hazai vendégéjszakát jelentettek a KSH felé, mint 2006. decemberében.

A belföldi turizmus terén a nominális adatokat nézve is rekord született: a vizsgált időszakban a belföldi éjszakák száma először lépte át a 9,8 milliós határt s rögtön több mint 10 ezerrel meg is haladta azt. A magyar turisták által eltöltött vendégéjszakák száma országosan 239 ezer híján beérte a külföldi forgalom teljesítményét, míg a hazai vendégek száma több mint félmillióval felülmúlta a határon túlról érkező vendégek számát. Az arányokat nézve tendencia, hogy a belföldi vendégforgalom fokozatosan átveszi a meghatározó szerepet. A hazai turistáknak idén is a Balaton volt a legnépszerűbb magyarországi cél: a belföldi vendégek által eltöltött vendégéjszakák száma (2,5 millió) az elmúlt évtizedben mért legmagasabb érték. Az összes belföldi vendégéjszaka regionális megoszlást tekintve a Balaton 25 százalékkal részesedik a tortából. A külföldi forgalom területi koncentrációját jól szemlélteti, hogy Budapest és Balaton együttes részesedése 74 százalékos.

A külföldi vendégéjszakák száma alapján elmondható, hogy a TOP 10 küldő ország közé minimum 343 ezer vendégéjszakával (Franciaország) lehetett az elmúlt évben „bekerülni." A lista első három helyén az előző hónaphoz képest nem történt változás. Németország esetében 155 ezer vendégéjszaka „hiányzott" a tavalyi forgalom megismétléséhez. A folyamatosan csökkenő német vendégéjszakák ellenére, részarányuk a TOP 10 kategóriában még mindig igen jelentős: 36 százalék.

Az év elején csökkenést, majd novemberben már 21 százalékos növekedést mutató brit piacon, a vendégéjszakák száma 24 százalékkal nőtt decemberben. A novemberben pozitívumot mutató német vendégéjszakák száma 2007, decemberében ugyan kismértékben, 1,8%-kal csökkent, a vendégek száma azonban erről a küldőpiacunkról is nőtt. Az MT Zrt. magyarázata szerint mindkét piacunkon az új légijáratok nyitása és az erőteljes marketingtevékenység keltette fel az érdeklődést Magyarország iránt. Németországban a Ryanair brémai járatindítását a nagyvárosokban folytatott koncentrált Budapest Winter Invasion kampány, a sajtóban megjelent hirdetések és a study tourok nyomán született számos cikk támogatta. Nagy-Britannia és Magyarország között a négy új légikikötő (Glasgow, Bristol, Liverpool és East-Midlands) bekapcsolásával, továbbá a Malév és a Wizzair kapacitásbővülésével az átlagos napi légikapacitás csaknem 40%-kal emelkedett.

2007-ben közel 30 milliárd forintnyi üdülési csekket értékesített a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány, csaknem 3,5 milliárddal többet, mint a megelőző évben. Mindezzel 1,7 millió személy pihenéséhez, üdüléséhez, rekreációjához járultak hozzá. Tavaly a magyar lakosság 25 milliárd forint értékben váltott be üdülési csekket. Ezen belül a kereskedelmi szálláshelyek 16,6 milliárd forint értékben, a magánszálláshelyek 2,2 milliárd forint értékben fogadtak el utalványt.

Ugrás vissza Ugrás vissza...